
Filip Hultberg
Marknadsanalytiker – Marknad och digital utvecklingHej Filip!
Berätta, vad gör en marknadsanalytiker?
I grunden handlar det om att stötta kollegor, kunder och samarbetspartners med underlag, i bästa fall data som är snyggt visualiserad och enkel att förstå. Eftersom vi förmedlar lite drygt 10 000 lägenheter om året åt fler än åttio hyresvärdar, sitter vi på ett omfattande statistikunderlag. Min roll blir då att tolka, visualisera och nå ut med datan till våra hyresvärdar, kollegor och övriga intresserade aktörer inom branschen.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Jag tycker det är väldigt roligt när man lyckas framkalla en “aha-upplevelse” för någon, statistik är ju det ultimata botemedlet mot beslut baserade på magkänsla. Jag är glad att emellanåt få bidra till att mer informerade beslut tas.
Hur är det att jobba på Boplats Syd?
En sak som jag gillar väldigt mycket är den goda insyn och förståelse man får för branschen, inte minst genom vår statistik men även tack vare goda relationer till våra hyresvärdar. Det är rätt häftigt med en arbetsplats där alla är experter på den lokala bostadsmarknaden. Dessutom är det väldigt motiverande att jobba för ett bolag som drivs av att åstadkomma samhällsnytta!